Alla inlägg under januari 2012

Av Ellinor Gabrielsson - 30 januari 2012 15:08

...i Januari 2012.....

Och vad har denna dag haft att erbjuda hittills..??


Ja, till att börja med insåg jag att mjölken var slut. Tur att mamma kom förbi så jag snabbt kunde köpa ny/mer av den varan!! Annars hade vi väl fått klara oss tan, eller så hade jag fått stoppa in barnen i bilen & fara ner & köpa (fast det hade förståss blivit bökigt för bara lite mjölk!).


Sen har jag förståss haft tvättmaskinsrace. Två "ljusa maskiner" hänger nu på tork.

Och diskmaskinen har jag oxå tömt! Tagit in tre korgar med ved & startar en brasa (så otroligt skönt med lite extra värme!).


Medans mamma var här hann vi fika det sista av tårtan vi gjorde till Martins födelsedag. Den (tårtan) blev ju förståss inte riktigt som jag hade tänkt från början, men den blev bra ändå. Så nu har vi en 6 åring i huset...


Sitter just nu med en liten härlig Lisa som precis vaknat, hon behövde en liten extra vila nu på eftermiddagen. Så snart är det dax att fixa iordning lite mat till M och L.... Potatismos (tyvärr av pulver - inte direkt min favorit, men det får funka!) oxå steker jag varsin parisare till dom. Sen är det ju bara att göra klart middagen till mej & Pär. I dag blir det rester från gårdagen - souvasskav. Kokar några potatisar till det. Och en klick svarta vinbärs gelé.


Har förresten funderat nu ett par dagar (typ över helgen) på ifall jag ska köpa en ny träningscykel. Och nu har jag i stort sett bestämt mej för att göra det oxå! Ska bara göra en extra koll i ekonomin & se vad den säger innan jag tar det sista beslutet om jag ska eller inte. Har sett på en modell som verkar fin, liten & smidig - som dessutom tydligen ska gå att fälla ihop. Skulle passa utmärkt här då vi har lite dåligt med utrymme....


Ute håller det på att mörkna. Fast samtidigt märks det att det blir ljusare, att det går åt "rätt håll". Dagarna blir lite längre nu. Snart är det sånadär härliga dagar då man bara vill UT, UT, UT & UT!


Jo, nu till något helt annat. Mormor Thyra ligger på "lassa", hon fick en hjärtattack. Har inte varit dit, hon klarar sej nog bra ändå utan mej....... Fick ringa ett samtal till hennes avdelning i dag & få hjälp med ett litet "bekymmer" som dök upp på förmiddagen då mamma var här. Det var en sak hon berättade som gjorde mej lite småilsken. Orkar inte gå in på detaljer här & nu, men det var så pass att jag tog "luren" & ringde ett samtal för att personalen på avdelningen skulle få veta om hur det ligger till med denna grej.... Får ta ett samtal med min kära mor om detta sen - hon kommer nog antagligen inte att bli så värst glad. Men någon måste börja säga i från någongång & nu är det bara så att nu vart jag less & sa igrån denna gång!!!!


Dax att avrunda nu, L lyckades somna om. Men nu måste hon vakna, så hon somnar i någorlunda vettig tid i kväll då det är dagis som gäller i morgon. Förutsatt att både M och L är friska!!!!


See you later....

  

Av Ellinor Gabrielsson - 23 januari 2012 11:57

...& det verkar då aldrig ta slut!!


Men domdär skoterägarna verkar tyvärr nöjda. Att få fara fram med deras bullrade illalukande & för det mesta väldigt dyra maskiner. Är väl egentligen inte helt emot dessa skortar, skulle gärna vilja ha en "familjemodell" typ fräsch, "sen" 80talare eller "tidig" 90talare.. Fast då är dom i de prisklasser vi tyvärr inte har råd med i nuläget, så då får det vara, vi klarar oss bra ändå..!!  


Nå, vad händer annars då..??


Ute snöar det förståss. Traktorn har varit hit, tyvärr med "hel" gubbe bakom ratten så det vart (enligt mig!) slarvplogat.. fast vi ska väl samtidigt vara glad att slippa handskotta det denna chaffis lyckas ta bort. Och hoppas på att rätt man sitter bakom ratten nästa gång det ska skottas.....


Martrin kör med sin stora röda helikopter & Lisa sitter här med mig & spelar nåt KalleAnka spel som piper (som hon dessutom inte verkar tycka är så värst intressant!). Och jag för min del tänkte bara skriva in några rader här & sen ska jag ta & packa in lite Traderagrejjer som är eller blir sålda. SKÖNT att få bort det, även om vi nu inte får så många kronor för det... Men bättre få en liiiten summa än inget alls, dessutom sätter vi in på sparkonto så vi har möjlighet att kunna köpa oss något lite dyrare då & då.... Fast nu har vi inget direkt mål, men det dyker säkert upp något......


I Lördags var vi till Pärs föräldrar & firade hans pappa litegrann som egentligen fyllde år i går (Söndag), men vi gjorde bort besöket i Lördags.... Eller ja, firade & firade.. Sådant gör vi väl egentligen inte längre. Vi brukar träffas hos den som fyller år & fika litgrann. Blir det någon present brukar jag/vi för våran del försöka ta med något ätbart eller liknande. Nu vart det kanelbullete & kanelskorpor.... Sådant dom har ut något av båda två!! Dessutom hade barnen ritat varsin teckning till "farfar" & dom åkte direkt upp på kylens dörr....


I går (Söndag) vart den en hemma dag. Jag bakade en tredje omgång av "Dumlekakor" (farligt goda!!) & en mazarinkaka. Anders, grannen, kom upp en stund & vi kokade lite kaffe, fikade & surrade med han ett tag. Pär & Martin var ute i snön et tag, M åkte lite skidor & P skottade litegrann.

Satte Pär i lite srbete oxå, han fick plocka ihop det gamla TV-spelet som vi haft däruppe till Martin. Det har ju ändå inte använts på fleeeera månader, så då är det ju inten idé att ha det framme. Oxå åkte lilla tjockTVn & överskåpen som allt stått/varit i ut... OJ vad det blev plats över där det har stått, men tyvärr gåt det inte ställa dit något annat... & lika bra är nog det, här behövs alla fria ytor till just ingenting....


Och helt plötsligt vart det då middag i går. Vi hade tänkt äta lite rester (låter väl sådär lagomt "muntert" som Söndagsmiddag, men måste man så..), men vi valde att gå på den "lata vägen" i stället. En pizzabeställning vart det i stället från "Toppen" här i Norrfjärden. Jag & Pär tog varsin Monaco & barnen fick deras favorit "Hawaii". Faktiskt första gången jag gav dom ett litet minus, vart inte helt nöjd. Kanterna vart lite onödligt hårda & det har dom inte varit hittills på de pizzor vi beställt. Men gott var det ändå!!


Sedan var oxå Söndagen & helgen över.


Så nu sitter jag här & det är Måndag. Resterna som vi tänkte äta till middag i går äter vi i dag till middag i stället. Och på en liten stund ska jag göra lite lunch till barnen. Får hoppas Lisa är lite piggare på att äta, hon har inte varit helt pigg de sista dagarna.  Får hoppas att det är på väg att vända åt rätt håll nu! Och Martin äter nog oss ur huset snart, gissar att han är i någon "växa period" nu så han behöver massor med mat. Och det behöver han verkligen, får hoppas att något fastnar på han oxå..!!


Nu dax för något helt normalt i dethär huset - tvättmaskinen ska igång!


Och kom i håg:

Om man går fort & skrattar mycket

syns det inte att man är ful!!

  




Av Ellinor Gabrielsson - 16 januari 2012 12:20

Ja, då var det Måndag igen. Ny vecka, nya mål. Nya saker att göra. Och en hel del vardagssaker oxå för den delen!! Andra tvätten snart klar för i dag, då är det bara en maskin kvar att köra sen. Fast det blir nog lite senare - alla tvättställningar är fulla just nu & den tvätt som närmast ligger på tur att plocka bort kan jag inte plocka bort förrän senare i dag.. Låter som att jag/vi har en drös tvättställningar, men riktigt så är inte fallet! Insåg att vi nog behövde två tvättställningar för att slippa hålla på att köra tvättmaskinen flera dagar i rad för att få "tunnan" tom, nu kan det gå på en dag i stället. Om det inte som i dag gick lite oturt, så jag fått tvätta både i går & i dag.. Så nu har vi en torkställning uppe & en nere..   


Mamma har just varit här ett par timmar.Jonny hann oxå förbi en stund & dricka kaffe, han hade med sig sin gulliga hundvalp.. OJ vad den var fin...

Ja, förresten.. Det är ju bara att kolla in bilderna på henne...   


     




Medans mamma var här hann ner till ICA med ett paket & samtidigt handla litegrann. Där var det nästan lita "tung" & ledsam stämmning som i Lördags.  Detta pga ett ganska hastigt dödsfall bland personalen.   


Tänk så fort saker & ting kan hända..!! Att från ena dagen vara frisk till att den andra dagen känna sig lite krasslig till att ett par veckor senare vara död! Känns overkligt, men tyvärr sant!! 



Nu blir det hänga tvätt & mysa med barnen restan av eftermiddagen. Måste dessutom försöka få i dom något ätbart, det går ju inte riktigt att leva på ingenting! Får väl se vad det blir för nåt, det brukar ju lösa sig på nåt sätt.. Slipper ju iallafall fundera på dagens middag i dag, det är ju possitivt! Blir att äta av oxfilén Pär grillade i Lördags. Värmer bara upp den i ugnen ett tag. Oxå kokt potatis till.  Ganska snabbt & gott.....


See ya later evryhopa!!

  




Av Ellinor Gabrielsson - 13 januari 2012 14:36

...ja, jag har överlevt hittills....  


I dag har jag hunnit baka mer dumlekakor, tvätta litegrann & mäta billderna som jag haft på biblioteket så jag kan börja köpra någon ram då & då till dom. Har även hunnit plocka ihop lite torr tvätt & lagt undan den, har tömt diskmaskinen & diskat litegrann för hand (vill inte stoppa allt jag använder i maskinen - plastsaker, träslevar mm).... Har till & med bestämt vad det blir till middag!!

OJOJ - fortsätter det såhär så kommer dagarna bara att rusa iväg.....


Ute snöar det som vanligt. Fast det har blåst oxå! Så det har varit en bra inne fixar dag.. Får se om jag ids plocka ihop i kartongerna där julgrejjerna är sen, efter maten, så Pär får ta ut dom i morgon. Ska bli skönt att få ut dom, för där dom står nu är dom ordentligt i vägen....


I går var jag in till stan & shoppade loss.. Eller, ja, inte riktigt SÅ massor blev det väl inte att shoppa. Fann iallafall en ny väckarradio (den gamla ville inte det vi ville längre!), en såndär lampa som man stoppar in i vägguttaget direkt till barnens sovrum, en ny väska till mej själv (insåg då jag kom hem att det var ytterligare en väska i samlingen!) & typ något kofta liknande plagg (den oxå till mej själv).  Oxå kunde jag bara inte låta bli att göra ett besök på Kvartersbageriet & få med en av deras goda smörgåsar hem. Fast innan kvartersbageriet blev det ett besök hos grannen/grannarna som har affären "Village". Ett mycket trevligt besök, full med inspiration gick jag därifrån. Kommer att besöka dom någon mer gång, det är ett som är säkert!


Nu är det inte många CDskivor kvar att lyssna på heller på Läckbergs bok som jag lyssnar på. Hann inte riktigt lyssna på sista minutrarna av skivan jag höll på med i går kväll, så då får jag lyssna klar på den i kväll. Och förhoppningsvis hinner jag med att lyssna på en hel skiva till! SÅ om det fortsätter som det gör nu får jag lämna tillbax en bunt böcker som blev lånat till barnen & denna ljudbok till veckan. Oxå får jag ta fram Läckbergs fjärde bok & börja läsa den. Har den turligt nog hemma, så den behöver jag inte låna  på bibblo.....


Nä, nu är det bara att plocka fram potatisgrytan, gå ner i källaren & ta upp lite potatis. För till middag i dag blir det lövbitar av renkött & kokt potatis. Kanske jag rör ihop antingen en brunsås, gräddsås eller svampsås till. Ska bli riktigt gott, jag känner redan nu hur magen kurrar hungrigt!


Och till i morgon har Pär beställt oxfilé, så då är det väl bara att ställa sig & gräva fram den i frysen. Det ska oxå bli gott!! Dessutom hade jag tänkt baka en ny sorts banankaka i morgon oxå. Kul att prova något nytt! Och om allt går som jag tänkt blir det en tredje omgång av dumlekakorna på Söndag.  Den första omgången jag gjorde är redan nu nästan slut, bara två kvar.. Fast jag får skylla mej själv då jag inte satte dom i frysen!


Mot nya mål - fast först ut med "doggen"!!!!

  




Av Ellinor Gabrielsson - 11 januari 2012 12:13

Nytt år - nya förändringar!


Sitter just nu & lyssnar på en "ny" favorit med Ainbusk.. "Föreving nu"... Och inser att det är nu det ska ske små förändringar åt "rätt" håll.  Lämna en del som varit bakom sig & vända blad & blicka framåt för att se vad som finns där!


Och tänk - nu är det sista terminen Martin är på dagis! Till hösten börjar han 6års eller vad det då heter nu. Om cirka 2 veckor blir han 6 år.. Var har dessa år tagit vägen..?? Och Lisa blir 3 år i Oktober (dit är det förståss ett bra tag!).


För en stund sedan satt jag & gjorde lite småändringar på mitt CV & skickade till min handläggare jag har på AF så hon får kika igenom det så jag förhoppningsvis får lite tips & idéer på någon eller några förändringar. För nu är det dax, har väntat alldeles för länge! Ska börja försöka hitta mej någon praktikplats. Förhoppningsvis kan jag få någon här i byn om jag har riktigt tur... Skulle ju gärna vilja in på städet på skolan här, men det är inte alls säkert att dom överhuvudtaget vill ha någon praktikant. Så då är det bara att söka vidare till något annat ställe.


Har oxå börjat baka litegrann till Martins födelsedag. I år fyller han år på en Lördag, ganska skönt faktiskt. Så får vi vara hemma både jag & Pär. Ett par långpannekakor är klara. Oxå provade jag att göra en ny grej - "Dumlekakor". FARLIGT GODA säger jag bara!!! Dom hinner inte in i frysen (som förresten är full - det går inte att få ner dom dit ändå!) så dom är i en burk på källartrappen.. Får nog göra en eller två omgångar till innan M fyller år så det finns.... Sen är det bara en tårtbotten som ska bakas (tårtan gör vi klar kvällen före så den får stå till sig över natten).


Utställningen som jag haft på biblioteket här i Norrfjärden är nu slut & nedplockad. Får se om jag lyckas få ihop några nya bilder så jag kanske kan göra en liknande utställning till våren/sommaren. 


Ute har det äntligen lyckats sluta snöa för ett tag. dessutom inte så värst vrålkallt heller. Fast nog går jag omkring & fryser ändå & nästan skallrar tänderna mot varann!! Längar verkligen tills våren kommer & det blir varmare för att det sedan ska bli sommar & det förhoppningsvis blir riktigt varmt & skönt. 


Nu har jag förresten lyssnat på sjunde CDn av Läckbergs "Stenhuggaren". Och den är bra! Fast jag vet inte detdär med ljudbok - nog för att det är en bra grej men jag tror jag är mer den som vill hålla i en bok & läsa i stället.. Fast jag ska väl inte helt sluta ut tanken på att kanske lyssna på någon fler ljudbok i framtiden! För det är ändå ganska mysigt på ett sätt att sätta sig med lurarna i öronen & koppla från omvärlden för cirka 1 timme....


Nä, nu är det dax att börja tänka på attgöra sig klar för att hämta barnen. Har lovat ICAS grillade (förhoppningsvis har dom grillad kyckling till Pär & barnen & lite grillad kotlettrad till mig) & potatissallad till middag. Så jag måste in på affärn innan jag far till dagis... Ibland är det skönt att kunna vara lite smått lat & äta sådan mat oxå..


Så för att slippa stressa inne på affärn är det lika bra att fara nu!

Ingen stress - bara panik!!

  


Av Ellinor Gabrielsson - 4 januari 2012 10:49

SUCK..!! När ska det då sluta snöa??

Nog för att det är trevligt med lite snö, men det är ju så förskräckligt tråkigt att SKOTTA!! Även om vi nu har en traktor som kommer & tar det mesta, men den kan ju inte ta precis överallt.. Vi måste ju ändå ut & skotta litegrann.... Hellre klipper jag gräsmattan 3 gånger varje dag hela sommaren än skottar snö..!! Fast så ofta behöver ju inte gräsmattan klippas..  


I dag är det då Onsdag  & fjärde dagen in på 2012. Och som jag nämnt ovan så snöar det "som vanligt" där ute. Jag, Martin & Lisa pysslar på med lite smågrejs här inne. Jag har tvättat litegrann & nu hänger det på tork där uppe (hänger där så vi får så mycket fri yta som möjligt här nere, då vi har nog lite yta att vara på ändå..). Frukosten är oxå avklarad & snart är det dax att fixa lite lättlunch till barnen. Jag för min del klarar mig nog utan.... Tar en tekopp istället - kan vara skönt att få i sig något varmt, särskilt då halsen inte verkar vilja bli bra någongång.


Sen, i eftermiddag, tror jag det blir ett dammsugarrace & en avångning av golvena här nere. SÅ slipper sockarna kladda fast i golvet! Finns det något äckligare..?? Ja, det finns det säkert..!!

Oxå förbereda middagen litegrann. Ska skala & koka potatis & i slutet, innan potatisen är helt klar, ska jag tillsätta lite vanlig falukorv. Enkelt & ganska snabbt tillagat!! Och förhoppningsvis äter barnen av det oxå....!!!


Och i kväll, när barnen somnat, får jag hoppas att jag lyckas hålla mej vaken så jag kan lyssna på CD 2 av ljudboken jag börjat lyssna på. Har nog försökt lyssna på denna skiva 3 - 4 gånger & somnat varje gång!! Så otroligt irriterande..!! Dessutom verkar det vara en ganska bra bok, en "kriminalare".. Precis det jag gillar!! Det är Läckbergs - Stenhuggaren. 


Har läst hennes två första böcker & tänkte göra ett försök med att lyssna på en bok nu, så då passade det ju ganska bra att ta den tredje. Läckbergs fjärde bok ligger & väntar på mig där uppe - bara jag nu lyckas hålla mej vaken & lyssna på denhär boken först så blir det nog att fortsätta med en till Läckberg...


I morgon jobbar Pär hlav dag, sedan är han ledig resten av veckan... Tänk vad dessa "röda dagar" kan ställa till det..   Fast det är samtidigt ganska skönt att domdär röda dagarna dyker upp då & då....


Dax för äppelstund med Lisa, Marin har skateboard stund med sin militärgubbe.....


See ya later evryhopas!!

  

Av Ellinor Gabrielsson - 1 januari 2012 21:16

Ja, då var första dagen på 2012 över.

Det har varit en otroligt lugn dag, forstatte med sovmorgon ännu en dag till. Vi steg inte upp förrän närmare 9-tiden i dag!! Och då blev ju dagen därefter, allt blev lite senare än normalt.. Frukosten plocakde vi undan mellan 11 & 12, för att strax därefter koka kaffe.


För min del var det bra med lite kaffe, för att hålla mej vaken! Var verkligen som en jag-vet-inte-vad på förmiddagen. Urvriden trasa är fel uttryck. Slö & trött är nästan fel ord oxå.. Fast något åt det hållet ändå! Och ändå var jag i stort sett nykter i går kväll, drack bara 1 - 1½ glas alkoholhaltig "bubbeldricka".


Till kaffet blev det iallafall att prova dendär Irish Coffee rullen som blev gjort i går. Barnen gillade den inte så värst mycket, men det var det jag misstänkte då det var både en liten gnutta whiskey & kaffe i den. Fast jag & Pär tyckte den var helt okej!!


På eftermiddagen vart jag faktiskt lite piggare, fick tillbaka lite ork. Så jag satte ut ett par grejjer på Tradera. Packade klart några grejjer oxå som kommer att bli sålt. Lite synd bara att det mest är små summor jag/vi får för grejjerna, det tar ju sådan tid att spara ihop till något (sätter in alla pengar vi får in från Tradera på sparkonto).


Har även börjat förbereda en grej till svärfar som fyller år i slutet av Januari. Han har ju i & för sig redan "allt",så det blir ju egentligen inget speciellt "viktigt" han får.. Oxå är det en grej från barnen! Och något ätbart.. Fast det är en grej jag hade tänkt få hjälp av Pär med - att spraymåla en plåtburk som i dagsläget är blå med några stora vita blommor på. Och någon ful text om vad som varit i den tidigare.... Tänkte liksom göra en lite recykling-grej.....


Till middag vart det lite lyx från Toppen; kebabrulle till mej & Pär, pizza med annanas skinka & ost på till barnen. Så då får vi ta det jag hade tänkt till middag i dag i morgon i stället. SKÖNT - då blir det ganska enkelt i morgon oxå.. Barnen får äta det som blev kvar av nyårsmiddagen. Och jag & Pär äter varsin lövbit av renkött & potatis"bollar" till.


Och OJOJ - i morgon börjar vardagen igen. Pär börjar om att jobba eftersin ledighet. Och Lisa ska till "tandis". Har dessutom lovat Martin att vi ska in till ICA efter "tandis" för att han ska visa en grej han försökte förklara nu i kväll.. Men som jag & Pär inte riktigt förstod vad han menade!!


Nu är det dax för soffmys med Pär en stund innan det är sova säng-säng-säng......

  

Presentation


Hej. Här är jag. Trodde inte att jag skulle försöka mig på att blogga - men nu är jag iaf här & ska göra ett försök...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards